sasontheroadagain.reismee.nl

Van Puente la Reina naar Estella

Holy canoli, deze etappe zit er gelukkig weer op!! Gelukkig, want de benen voelen het behoorlijk. Geen blaren gelukkig maar het is veel klimmen en dalen en vooral dat dalen vinden de knietjes niet zo fijn...... En het doet zeer onder mijn tenen....voelt een beetje beurs aan en soms dan wil ik gewoon even niet meer (lopen dan)!!

Maar ik moet niet zeuren, want de omgeving is echt prachtig!! Nog even over die streek in Italië waar ik niet op kon komen......Toscane uiteraard!! Zo wandelend kom je nog eens op dingen, haha!!

Ik had vandaag alleen een vreselijk liedje in mijn hoofd en het was behoorlijk toepasselijk....."ik wil met jou wel dansen, maar mien voeten doen zo zeer". Jullie begrijpen dat ik mezelf een paar keer vermanend heb toegesproken om toch echt even aan een ander liedje te denken, toch?!

Nee, zoals gezegd, het is prachtig ,maar ik heb wel het gevoel dat ik vorig jaar kortere stukken liep en ook niet zoveel hoogteverschil had. Vandaag wel veel op steenslag weggetjes gelopen en DAT vinden de benen WEL fijn. Een aantal leuke dorpjes tegengekomen waar de mensen allemaal erg aardig zijn. De boel is toch echt ingesteld op de camino en alles wat daar bij komt kijken; hotels, herbergen, barretjes, kleine restaurantjes, souvenierswinkels, etc..

In Estella aangekomen, heb ik me wel via de pick up service van het hotel op laten halen. Het hotel ligt n.l. ruim 1,5 km van de route af en de benen wilden echt niet meer! Beviel me prima kan ik jullie zeggen.

Ga nu nog even met de benen omhoog en dan weer op jacht naar mijn avondeten.

Toedeloeee allemaal, tot morgen!

Sas

Van Pamplona naar Puente la Reina

Jawel, het wandelavontuur is begonnen en hoe!!

Vandaag dus vertrokken uit Pamplona en het had al geregend. Qua temperatuur was dat prima, want de enorme hitte van gisteren was gelukkig verdwenen. Maar er zou nog meer regen komen, dus Sas was dit keer voorbereid met een turquoise poncho van de Xenos!!

Ik had hem al vrij snel nodig helaas..... Net buiten Pamplona kwam de eerste van een aantal buien en dan maakt het mij gelukkig niet uit dat ik er uitzie als een randdebiel met een enorme bochel op mijn rug van de rugzak.....haha!

De natuur is hier prachtig en ik heb vaak even moeten pauzeren, ten eerste om even op adem te komen tijdens een van de vele klimmen (juist....geen klimmetjes dus) en daardoor kon ik meteen van het uitzicht genieten. Deels is het oogsten al gedaan, maar de wijnboeren moeten nog. Je ziet dus veel goudgele weilanden met wat bomen en huizen en geprepareerde weilanden (bemest).....echt prachtig. Ik zit nu mijn hoofd te breken over naam van die streek in Italië waar ik niet op kan komen.....zo ziet het er uit!

Zoals gezegd dus veel klimmen en ook dalen vandaag. Wat zullen die benen morgen stijf zijn, maar dan moet ik weer aan de bak dus dat lopen we er wel weer uit.

Het viel me een beetje tegen qua afstand en zwaarte, maar ik heb mijn hotel op eigen kracht bereikt en gelukkig was mijn koffer er ook....altijd fijn!!

Het is een prachtig hotelletje.....geen doorsnee Caminohotel. Helemaal fijn. Meteen een douche genomen en daarna even relaxen op bed..... En als je dan moet opstaan.....auuuuw!

Ga zo op jacht naar mijn avondeten en daarna lekker slapen denk ik!!

Hasta manana mis amigos!!

Dikke kus, Sas

Van Bilbao met de bus naar Pamplona waar mijn camino dit jaar begint

Hallo allemaal,

Vanmorgen na het ontbijt eerst even een tandenborstel gekocht, want Sas had die na het tandenpoetsen gisteren heel fijn weer teruggezet in de beker in de badkamer.....grrr! Ik heb nu een paarse borstel met oranje haren, kekke kleuren toch?! Ga hem vanavond uitproberen!

Om naar het busstation te gaan, moest ik 15 tot 20 minuten lopen in de ochtendhitte (zou 34 graden worden) dus Sas heeft zichzelf op een taxiritje getrakteerd. Was wel €5!!

Daar aangekomen in de redelijke chaos een kaartje weten te bemachtigen (€14,85) en toen nog een half uurtje op de bus naar Pamplona gewacht en weg waren we. Prima manier om je te verplaatsen en niet duur!! De rit duurde ruim 2 uur.

In Pamplona aangekomen, was het inmiddels ruim 34 graden geworden en gelukkig hoefde ik maar 10 minuten te lopen naar mijn hotel. Het ligt aan de oude binnenstad en is een echt camino hotel....degelijk maar sober.

Daar eerst even gegeten want je mocht in de bus niet eten......hongerrrrr. Even wat bijgekomen en toen de oude binnenstad in. Pamplona is echt een mooie stad, vol kleine straatjes, pleinen, kerken (!) en charme. Absoluut de moeite waard, alleen met deze temperaturen is het afzien.

Morgen schijnt het te gaan hozen in de middag, dus ik neem de regenponcho mee!! Als het echt te erg wordt, rijden er vast wel bussen en taxis.....haha!

Net mijn eerst pelgrimsmenu weggewerkt; speciaal 3-gangenmenu tegen prima tarief (€15,50 dit keer) en nog klein wandelingetje terug naar het hotel. Mijn blog weer bijgewerkt en dan zo rustig proberen te slapen in de hitte......

Morgen begint het avontuur!!!

Hasta manana!

Sas

Aankomst in Bilbao

Hallo allemaal,

Sas is weer in de lucht.

Vandaag uiteindelijk toch vertrokken naar Spanje om te gaan lopen. Toch nog, omdat ik de afgelopen week met een zomergriepje thuis koorts lag/hing te hebben en ik niet wist of ik me goed genoeg zou voelen om op het vliegtuig te stappen. Toch gegaan en vooralsnog ben ik er blij om.

Ben vandaag geboekt naar Bilbao gevlogen; geen ipb stress zoals vorig jaar!!

Aangekomen in Bilbao, met de bus naar het centrum naar mijn hotel. Prima kamertje en eventjes relaxed op bed gelegen waarna ik toch mijn korte broek en birkies heb aangetrokken, op weg naar het Guggenheim museum. In NY ben ik niet verder gekomen dan de WC's, dus hier wilde ik echt in.

Het gebouw is prachtig en er waren mooie exposities, al ben ik geen fan van Andy Warhol..... Maar de moeite waard en zeker voor de buitenkant!!

Kan weer van mijn to do lijstje geschrapt worden!!

Net lekker gegeten bij een tapas restaurantje op aanraden van de bemanning en morgen verder reizen naar Pamplona, de start van mijn wandelroute (op dinsdag).

Nu zo nog even relaxen en dan lekker naar mijn mandje.

Tot de volgende keer maar weer!!

Toedeloeeeee.

Laatste dagje in Santiago de Compostela

En het zit er al weer bijna op.

Vanochtend na een wat moeizaam opgangkomend ontbijt (ze wisten niet goed wat voor ontbijt ze me moesten geven en toen ik een pelgrim bleek te zijn, gingen alle kasten open....) wat foto's uploaded en daarna rustig de stad ingegaan om de pelgrimsmis bij te wonen in de kathedraal.
Elke ochtend om 12 uur is er een speciale mis voor alle pelgrims die die dag of een dag eerder zijn aangekomen in Santiago de Compostela.
De kerk zat echt afgeladen en ik ben uiteindelijk maar tegen de biechtstoel op de pluche opstap gaan zitten, want een uur staan, is voor Sas geen optie.
Daar hoorde ik ook dat er eerder dit jaar een Amerikaanse vrouw was vermist op de Camino, maar eerlijk gezegd dat ik dat mijn Spaans niet goed genoeg was en ik me wellicht had vergist.
Heel typisch, want ik dacht nog toen ik aan de wandel was, dat ik nog nooit iets had gehoord over misstanden op de Camino, maar het blijkt dat ik het toch goed heb begrepen.... Er is inderdaad een Amerikaanse vrouw vermist op de Camino Frances.

De mis was heel bijzonder om mee te maken, ook al was hij volledig in het Spaans! Soms begreep ik waar ze ergens in de mis waren door mijn katholieke opvoeding..... Waar dat toch niet goed voor is!
Vooral de enorme wierookpot die door 6 mannen in een slingerbeweging wordt gebracht en door de beuken vliegt, was heel bijzonder om mee te maken.
Daarna hebben we de Camino ECHT afgesloten door de apostel "te omarmen" en ik heb de relikwieën van de apostel Jacobus gezien, tenminste de tombe waarin ze liggen.
De kathedraal is echt prachtig en zo ontzettend rijk versierd!! Daar waren de katholieken wel goed in......

Door het lopen met een iets te zware dagrugzak, zei mijn nek en hoofd vanmiddag "de groeten" en ik ben met een flinke hoofdpijn na de lunch even heerlijk op bed gaan liggen.

Vanavond hadden we met een stel Nederlanders afgesproken "het laatste avondmaal" in Santiago de Compostela te nuttigen en gelukkig trok de hoofdpijn wat weg.
Ik ben toen eerst nog even de stad ingegaan en heb heerlijke kaas gekocht voor de kattenverzorging en voor mijzelf en na alle shit (letterlijk en figuurlijk, haha) van de afgelopen dagen, heb ik mezelf getrakteerd op rode laarsjes! NEE, niet voor de regen, maar wel voor de winter, haha!l

Las mujeres y los zapatos, haha!!

We hebben heerlijk gegeten met zijn allen en toen bijtijds naar het mandje om weer bijtijds op te staan voor de vroege vlucht naar AMS.
Omdat in mijn hostel het ontbijt pas vanaf half 9 is, hebben ze voor mij iets in elkaar geflanst. Wel heel lief!!

Het was al met al een hele fijne ervaring en ik wil zeker het eerste deel van de Camino Portugues nog een keer lopen, maar dan zonder "fout visje", haha!!
Ik heb daarbij zulke leuke mensen ontmoet en heb enorm genoten van de natuur en de omgeving!
Echt een aanrader!!

Het was me weer een waar genoegen om mijn verhalen met jullie te delen en ik hoop dat jullie ook een beetje hebben kunnen meegenieten.

Groetjes, Saskia

De laatste etappe van Padron naar Santiago de Compostela

Jemig de pemig, de laatse etappe al weer!!

Aan de ene kant wil ik graag naar mijn eigen huis, mijn eigen bed en de poezen (ook gezien het visje), maar het is ook heel fijn om hier in de natuur rond te darren en van plek naar plek te wandelen en zulke leuke mensen te ontmoeten....dilemma!!

De voorspelling was dat het vandaag de hele dag zou regenen en dan niet een klein beetje....
Gelukkig sliepen er nog 2 Nederlandse dames het huis van de Adams Family die me hebben aangeboden om van een van hen het regenjackje te lenen voor onder de regenponcho van de Aktion. Zooo lief!!
We zijn daarom vanochtend met zijn drietjes door de stromende regen gaan ontbijten,. Alhoewel ontbijten.....we kregen een tosti met verse jus en koffie of thee. Tosti's op je nuchtere maag vallen wat HARD kan ik je zeggen uit ervaring....haha! Ach, maar we kregen te eten en zijn daarna met frisse moed de regen weer ingelopen.

Gelukkig hield het na ongeveer een uurtje op met regenen en kon de regenkleding uit!!
Na weer een stempel te hebben gescored in een café, lekker met de fleece aan de buitenlucht in en het was prettig lopen.

Onderweg weer behoorlijk wat foto's gemaakt van mooie, leuke, gezellige en wat dan ook dingen gemaakt, die ik nog op de blog zal zetten.

De hele dag bleef het zonnetje, wolkje en toen we de voorsteden van Santiago de Compostela bereikten, kwam het met bakken uit de hemel zetten. Wij in de heuvelen van Spanje soms voetje voor voetje naar boven en beneden om te voorkomen dat je op je snuiter ging.....brrrr.

En jawel, toen we echt in Santiago de Compostela aankwamen, brak de zon door en die is de rest van de middag blijven schijnen.
Het laatste stukje was heuvel op en dat was toch wel pittig na bijna 25km lopen....en toen.....toen was er de kathedraal van Santiago de Compostela, eindpunt van de wandeling!!!
IK HEB HET GEWOON GEFLIKT, met visje en de daarbijbehorende ongemakken, heeft Sas het gewoon helemaal zelf uitgelopen!!

Na het bereiken van de kathedraal moesten we onze accreditatie nog halen. Dat hield in ca. 1 uur in de rij om de eindstempel en oorkonde te ontvangen en als je net 25 km in de benen hebt, is het niet fijn om in de schaduw te moeten staan, kan ik je zeggen!! De benen werden met de minuut stijver en iedereen kreeg het koud.
Maar ik heb mijn oorkonde in het Latijn (daar moet ik me nog eens goed over buigen) en daar ben ik best trots op!

Toen naar mijn hotel, nou ja, hostel en ik dacht heeeeerlijk in bad te gaan liggen....... Het bad was ca 80 dm lang en dat is heel moeilijk liggen, haha! Dan maar onder de hete douche en even bijkomen voor ik weer de deur uit moest voor het avondeten.
Ik kwam de 2 Nederlandse dames tegen in de stad en we zijn met zijn drietjes gaan eten en toen lekker het mandje in, zzzzzzzzz!

Van Caldas do Rei naar Padron

Hallo allemaal,

Vandaag de een na laatste etappe van Caldas do Rei naar Padron.

Het visje is inmiddels verder aan het zakken in mijn spijsverteringskanaal en ik hoop dat hij niet al te veel ellende veroorzaakt. Vooralsnog heb ik gewoon door kunnen lopen en ik ga ervan uit dat ik de hele rit op eigen kracht zal uitlopen.
Ik heb mezelf wel beloofd dat ik een taxi mag nemen als het ECHT niet gaat..... Je moet het ook een beetje leuk houden, toch?!

Vandaag was het heerlijk loopweer; we begonnen in de miezer, maar het klaarde gelukkig snel op. Ik heb nu mijn regenponcho STANDAARD in mijn dagrugzakje zitten en eerlijk gezegd, zat de vuilniszak lekkerder, haha!!

Vandaag redelijk vaak alleen gelopen, maar het was wel weer prachtig. Ik heb weer echt van alles als ondergrond gehad; geasfalteerde weg, bospad, tussen de wijnranken door, door kleine gehuchtjes en best wel vaak over die N550 heen.

Gisteren was voor mij vooralsnog de mooiste route, maar elke dag is een cadeautje!!

Vandaag dus aangekomen in Padron, waar de beroemde peppers vandaan komen. Hier in Spanje (in Galicië in ieder geval) worden ze in allerlei vormen gegeten en de ene peper is uiteraard heter dan de andere. Ik heb het vanavond geprobeerd en het viel mee, al zou ik niet een hele schaal ophoeven.....

Ik slaap vanavond in een pension en het is net alsof ik in een time warp ben beland..... Denk aan de Adam's Family en plaats het dan in Spanje, haha!! Echt in alle hoeken en gaten vindt je donkere meubels en tapijten en de loper op de trap is overdekt met plastic!!

Alleen jammer dat de eigenaar niet geïnteresseerd is in iets wat met de Camino te maken heeft en we moeten buiten de deur ontbijten.
Volgens mij heeft ie zijn haar net zwart geverfd....haha!!

Rond 6 uur begon er nog een bruiloft hier in de kathedraal... heel bijzonder om even te zien.
In Spanje is het heel gebruikelijk om in het weekend te trouwen; kerken kunnen ook alleen maar in het weekend en bij ons is dat juist omgekeerd.
Zo heeft elk land zijn gewoontes....

Vanavond met een hele groep gegeten, o.a. met The British People (Iain, Biddy, John en Sheena). Wat is Britse humor toch leuk!!

Morgen de laatste etappe al weer!! I.v.m. het visje zou ik wel graag in mijn eigen bedje liggen, maar voor het wandelen zou ik wel willen blijven!!
De weersvoorspelling is alleen REGEN.....blehhhh!!

Maar ja, nog maar 1 dagje......

Hasta manana!!

Van Pontevedra naar Caldas do Rei

En ja, ik loop door wifi problemen wat achter met de verslagen, maar ondanks het foute visje, vandaag echt een prachtige tocht gehad!!!

Vanmorgen met een hele vevelende maag vertrokken uit Pontevedra en gelukkig na ongeveer een uur of 2 trok de ergste ellende weg.

Ik heb vandaag weer grotendeels alleen gelopen. Je komt echt steeds mensen tegen, maar niet iedereen wil samen lopen, of je loopt een ander tempo, of je wilt zelf niet met iedereen lopen.....

Het was dus een solo'tje vandaag, maar daardoor wel fyn om even met mezelf te zyn en me ook te realiseren dat Sas best een bikkel is!! Niet om mezelf een veer in mij achterste te steken hoor (maar misschien ook wel een beetje, haha), maar het is ook fyn om je lichaam inmiddels zo goed te kennen en bevestigd te krijgen hoe het werkt.

Bij mij is "het foute visje", zoals het inmiddels is gaan heten, gewoon het hele spijsverteringskanaal door aan het gaan en dat komt wet de daarbijbehorende ongemakken....

Desalniettemin heb ik onwijs kunnen genieten van de fantastisch route van vandaag. Ik heb een heel stuk tusssen de druivenranken en ook onder de druivenranken door gelopen door kleine dorpjes en ook vlak langs de snelweg. En die gele pijlen maar blijven volgen he....eigenlijk is er niks aan, haha!!!

Alleen lopen is ook best wat zwaarder voor het lichaam...je hebt geen afleiding en voelt alle pijntjes en vermoeidheid, maar ik heb het toch mooi geflikt.

Aangekomen in Caldas do Rei heb ik eerst de was gedaan; sokken, shirtjes, bh's en ondergoed waren aan een wasbeurtje toe.....je wilt toch een beetje fris ruiken!!

De zon scheen op mijn balkon goen ik de was net had opgehangen en......na 20 minuten was ie weg.....grrrr.

Ik had geen zin om vanavond nog laat te moeten gaan eten en zowaar, tegenover mijn hotel zat een Froiz supermarkt. Daar wat empanadilla gehaald (deegwaar gevuld met tonijn dit keer), tomaten, wilde perziken en voila....een avondmaal.

Ik heb heerlijk op Eurosport naar de halve finale tennis dames gekeken en zag dat Serena Williams haar Annual Grand Slam op haar buik kon gaan schrijven door toedoen van Roberta Vinci.....jammerrrrrr.

Morgen de een na laatste etappe.....