sasontheroadagain.reismee.nl

Laatste dagje in Santiago de Compostela

En het zit er al weer bijna op.

Vanochtend na een wat moeizaam opgangkomend ontbijt (ze wisten niet goed wat voor ontbijt ze me moesten geven en toen ik een pelgrim bleek te zijn, gingen alle kasten open....) wat foto's uploaded en daarna rustig de stad ingegaan om de pelgrimsmis bij te wonen in de kathedraal.
Elke ochtend om 12 uur is er een speciale mis voor alle pelgrims die die dag of een dag eerder zijn aangekomen in Santiago de Compostela.
De kerk zat echt afgeladen en ik ben uiteindelijk maar tegen de biechtstoel op de pluche opstap gaan zitten, want een uur staan, is voor Sas geen optie.
Daar hoorde ik ook dat er eerder dit jaar een Amerikaanse vrouw was vermist op de Camino, maar eerlijk gezegd dat ik dat mijn Spaans niet goed genoeg was en ik me wellicht had vergist.
Heel typisch, want ik dacht nog toen ik aan de wandel was, dat ik nog nooit iets had gehoord over misstanden op de Camino, maar het blijkt dat ik het toch goed heb begrepen.... Er is inderdaad een Amerikaanse vrouw vermist op de Camino Frances.

De mis was heel bijzonder om mee te maken, ook al was hij volledig in het Spaans! Soms begreep ik waar ze ergens in de mis waren door mijn katholieke opvoeding..... Waar dat toch niet goed voor is!
Vooral de enorme wierookpot die door 6 mannen in een slingerbeweging wordt gebracht en door de beuken vliegt, was heel bijzonder om mee te maken.
Daarna hebben we de Camino ECHT afgesloten door de apostel "te omarmen" en ik heb de relikwieën van de apostel Jacobus gezien, tenminste de tombe waarin ze liggen.
De kathedraal is echt prachtig en zo ontzettend rijk versierd!! Daar waren de katholieken wel goed in......

Door het lopen met een iets te zware dagrugzak, zei mijn nek en hoofd vanmiddag "de groeten" en ik ben met een flinke hoofdpijn na de lunch even heerlijk op bed gaan liggen.

Vanavond hadden we met een stel Nederlanders afgesproken "het laatste avondmaal" in Santiago de Compostela te nuttigen en gelukkig trok de hoofdpijn wat weg.
Ik ben toen eerst nog even de stad ingegaan en heb heerlijke kaas gekocht voor de kattenverzorging en voor mijzelf en na alle shit (letterlijk en figuurlijk, haha) van de afgelopen dagen, heb ik mezelf getrakteerd op rode laarsjes! NEE, niet voor de regen, maar wel voor de winter, haha!l

Las mujeres y los zapatos, haha!!

We hebben heerlijk gegeten met zijn allen en toen bijtijds naar het mandje om weer bijtijds op te staan voor de vroege vlucht naar AMS.
Omdat in mijn hostel het ontbijt pas vanaf half 9 is, hebben ze voor mij iets in elkaar geflanst. Wel heel lief!!

Het was al met al een hele fijne ervaring en ik wil zeker het eerste deel van de Camino Portugues nog een keer lopen, maar dan zonder "fout visje", haha!!
Ik heb daarbij zulke leuke mensen ontmoet en heb enorm genoten van de natuur en de omgeving!
Echt een aanrader!!

Het was me weer een waar genoegen om mijn verhalen met jullie te delen en ik hoop dat jullie ook een beetje hebben kunnen meegenieten.

Groetjes, Saskia

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!